Sunday 29 November 2015

Nasihat..

29/11/2015

Bersamaan 18 Safar 1437 H

Alhamdulillah

Di izin lagi Allah untuk aku hidup di dunia ini..
atas izin nya mencari-cari aku bekal untuk ku bawa keSana kelak...
kerana takutnya aku dengan diri ini yang mana belum tentu lagi pengakhirannya bagaimana..

berkata seseorang kepada ku.. setelah puas aku memikirkan apakah maksud ucapannya "kamu akan ditagih"

"Maksud kamu akan ditagih ya"

"kalau ingat dulu kamu suka balas wasap dengan "insyaAllah" atau "ok ja" ... berulang ulang lagi dan lagi .."

saya ambil contoh dari kata-kata Kiai Haji Romli seorang ulama' besar dari tanah Semarang, Boyolali Indonesia  "Orang yg suka menyebut InsyaAllah dan tidak apa nanti jangan smpai suatu hari nanti benda tu akan jadi kenyataan"
"Mungkin ada yang menyukainya tp ada yg tidak boleh terima . Apa pun yang berlaku sudahpun mnjadi ketetapan yg tak boleh diubah."
"Sebab itu saya sebut "nanti.."tidak apa kamu" nnti kamu akan ditagih". Manusia akan bertanya siapa ? Kenapa ? Bagaimana? Perlukah dll ? " 


Miskipun kurang faham aku maksudnya tapi aku boleh faham apa yang dia cuba sampaikan.. al maklumlah orangnya hebat.. penuh ilmu didada dan pastilah bahasanya tinggi untuk aku yang biasa-biasa ini...


Kadang-kadang kita punya banyak macam masalah yang mana fizikal badan ini pun lelah dibuatnya.. 
kerana lelah itu mengundang penat dan emosi yang celaru dalam diri kita.. kadang tidak sedar kita menyakiti orang lain... 

Bukan pun salah mereka tapi salah diri yang mungkin kurang tenang dalam menghadapi masalah yang mendatang.. dan aku belajar dari itu... yang aku perlu matang bukan hanya pada usia tapi pada pemikiran.


"kamu seorang yang baik. Bila saya lihat kamu saya nampak keletihan kamu, seribu satu masalah. kadang-kadang disembunyikan ya"

Malu ya Allah...

Aku ingin jadi manusia yang sentiasa senyum pada wajah.. Miskipun hati yang sedang ranap dan hancur.. tetap senyum miskipun di balik senyuman itu penuh duka dan cerita yang tidak terhadam. Allah tak izin lagi aku untuk kuat seperti itu.. Allahu Rabbi... Mampukah diri kecil ini jadi seperti itu. Aku teringat pada seseorang.. seseorang kakak.. dia merupakan fesilitator didalam kem itu dan aku adalah peserta... umurku muda lagi masa itu.. muda sangat tak jejak pun angka 20an pada ketika itu. terus terang aku jatuh cinta dengan kakak itu.. jatuh sayang.. wajahnya lembut.. pandangan matanya redup... bibirnya tak lekang dengan senyuman.. satu kalimah yang terpancul di bibirku sepanjang program itu " aku nak jadi macam akak tu". Hari terakhir aku bertanya macam mana ada manusia yang boleh senyum macam ni.. dia balas dengan senyuman.

Lama sesudah itu aku dapat perkhabaran dari seorang kakak fesi jugak yang sama tempat belajar dengan kakak tersebut.. dari dia aku tahu cerita hidup nya sangat menyedihkan... dan dia kuat dari ujian yang Allah bagi padanya.. dia hanya mampu senyum kerana hanya itu yang paling menenangkan buat dia.. menangis .. bersedih pun tidak berguna. Katanya kering sudah airmata, habis sudah keluhannya untuk itu dia terima semua ujian Allah dengan hati yang redha dan berbaik sangka pada Allah.

Terkadang kita berada di persimpangan Jalan, 
Tidak tahu ke mana nak pergi. 
Barang yang lepas usah ditangisi pemergiaannya,
Kelak bila hilang lagi sesuatu yang diganti nanti... 
Kamu akan menangis lagi .
Kalam Majnun ~~


Sesuai sangat dengan jiwaku yang rapuh.. airmatanya jatuh tanpa segan.. akhirnya aku menangis lagi sendirian menangis lagi mengenangkan kebodohan diri.. Kuat itu perlu untuk didik jiwa supaya kental. perlu belajar untuk pujuk hati sendiri biar hidup tidak menyusahkan hidup orang lain. Yang lepas jangan di kenang sebab kerana yang lepas itu hanya membuat ku lemah dan menangis lagi... DIDIK jiwaku untuk jadi kuat..

No comments:

Post a Comment